Saturday, August 28, 2010

Pengalaman RAMADHAN~~~


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK 1431H

SALAM...Hai...saje je nak tulis blog hari ini sebab ade org dah sound2 aku dh suruh update blog aku ni...emm..ntahla...nak share ape pun xsure lagi ni....aku rase nak share la sepanjang bulan puasa ni ape je aku buat n lalui...harap2 story kali ni okla jugak...hmmm...

Diam xdiam dh 2 minggu kite semua umat islam telah berpuasa kan, Nuzul Al-Quran pun dah abis dah...tp adakah kita semua berpuasa semata2 utk mengejar raya ataupun utk menambah ibadat dan tunduk pada perintah yg maha ESA...renung2kanlah...aku pun dalam bulan puasa ni la macam2 yg aku pelajari...ini lah itu lah...tp ntahla...walaupun setan kne ikat kat neraka, tp nafsu dalm diri ni tetap kuat jugak kan....kadang2 terasa amat susah nak melawan nafsu ni....walau apapun, cara yg terbaik utk melawannya adalah kita tambahkanlah ibadat dlm bulan puasa ni kepada yg maha ESA disamping meninggalkan perkara yg tidak baik...bak kate org, buang yg keruh ambik yg jernih....jadi...aku pun cubalah buat Eksperimen mengenai hal ini...dan resultnya amat memberansangkan...aku dapati jikalau kita ikut segala perintah yg maha ESA di sepanjang bulan RAmadhan ini dan meninggalkan segala larangannya, Hati dan Diri kita akan tenang dan senang menghadapi hari2 yg kita lalui dan SEBALIKNYA...aku amat kagum dgn result ini...dan bersyukur sesungguhnya Ramadhan kali ini byk mengajar aku apakah itu erti kehidupan WALAUPUN kadang2 aku ni bukan baik sgt, kita manusia xkan terlepas dari melakukan kesilapan ye x...BUT overall it okey and i satisfy with it, allthough there still 2 weeks to go on in this fasting month...Di sini aku ingin simpulkan yg gunakanlah bulan puasa ini sebagai kayu ukur dan titik tolak kepada diri kita utk berubah, walaupun perubahan itu sedikit iaitu 0.01% sekalipun, make sure ia kearah kebaikan dan bukannya keburukan...sesungguhnya Ramadhan ini adalah bulan mulia dan tersimpan seribu nikmat di dalamnya....usahlah guna bulan ini utk gejala2 maksiat seperti buang bayi, minum arak, njoy xtentu pasal....apa nak jadilah kan...try la utk avoid dari perkara2 yg kufur ini sesungguhnya itu adalah jalan singkat utk ke NERAKA...

Dalam bulan puasa ni jugakla aku belajar sedikit sebanyak cara2 utk menguruskan kewangan aku semasa berblanja...wpun kadang2 amat boros dgn pujukan rayu nafsu, akan tetapi itu hanyalah satu dugaan buat kita...yg ingin aku ckpkan disini, apabila kita berboros dan makan makanan tersebut, wpun kuantiti yg kita makan hnyalah sedikit, kita akan kenyang dan mengah perut...itulah pengalaman yg aku lalui pada bulan Ramadhan kali ini...jadi, lagi sekali aku buat Eksperimen mengenai hal ini dan mendapati keputusannya. (xnak citer,korg pkla k) nak aku katakan ialah jgnlah boros sgt, nnt xde duit nak beli baju raya or persiapan raya penting yg lain plak...renung2kan...

Yg aku xpuas hati sepanjang bulan puasa ni.....aku dah azam nak exercise bulan puasa ni tp last2 xexercise2 pn....sebab ape pun xtau...maybe sebab kalut nak g bazaar kot...xpun malas...ntahla...dhla bak kate org bulan puasa ni bulan buat perut...hmmm..ape2 jela... AKU HARAPLA LEPAS BULAN PUAS NI AKU DPT AKTIF SEMULA BERSUKAN..amin....

okla...actually aku ada byk event lagi nak cerita dlm bulan puasa ni, tp macam xsempat je...aku ada hal nak buat lepas ni...sekarang aku kongsi je dulu pasal pengalaman aku bulan puasa ni mengenai puasa je ok...pasal bnde2 lain nnt la aku kongsi, XPUN KORG TENGOK JE FB AKU... semua update ade disitu....Kesimpulannya (mcm tulis karangan la plak) yg ingin aku gtau adalah gunakanlah Bulan RAMADHAN ini sebagai bulan utk berubah ke arah kebaikan dan maju.... wasalam....ceria2 selalu....













No comments:

Post a Comment